Celem zajęć rewalidacyjnych jest wyrównywanie braków w rozwoju intelektualnym i psychoruchowym uczniów spowodowanych zaburzeniami psychosomatycznymi lub niesprzyjającymi warunkami środowiskowymi. Podstawowym celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwią mu pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno-wychowawczym, nawiązywanie kontaktów społecznych oraz przygotują do uczestnictwa w różnych formach życia społecznego.
Zestaw ćwiczeń rewalidacyjnych wygląda następująco:
- Ćwiczenia sprawności manualnej, przykładowo:
- Zamalowanie kredkami małych przestrzeni – przyzwyczajenie do kontrolowania ruchów ręki w określonym kierunku.
- Modelowanie, łączenie różnych elementó
- Ćwiczenia na materiale obrazkowym usprawniające percepcję wzrokową, przykładowo:
- Dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,
- Loteryjki i domina obrazkowe
- Ćwiczenia na materiale literowym usprawniające percepcję wzrokową, przykładowo:
- Zapamiętywanie eksponowanych liczb, cyfr,
- Segregowanie zdań pod względem kolejnoś
- Usprawnianie orientacji przestrzennej i spostrzegania, przykładowo:
- Układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych – usprawnianie pamięci wzrokowej.
- Wyszukiwanie różnic między obrazkami.
- Stymulacja i korekta percepcji słuchowej, przykładowo:
- Rozpoznawanie rymów – usprawnianie koncentracji na bodźce sł
- Pisanie liter odpowiadających pierwszej głosce nazwa obrazka.
- Rozwijanie myślenia, pamięci i uwagi, przykładowo
- Ćwiczenia na zestawach obrazków o różnej treści i rozmaitych cechach, umożliwiających klasyfikacje.
- Dobieranie dalszego ciągu do historyjki
- Doskonalenie techniki czytania i pisania, przykładowo:
- Kształtowanie pojęć: zdanie, wyraz, sylaba, gł
- Samodzielne układanie sylab wypowiadanych przez nauczyciela, czytanie sylab, przepisywanie lub pisanie z pamięci – rozpoznawanie wzrokowo – słuchowe, usprawnianie analizy i syntezy wzrokowo – sł
- Mowa, przykładowo:
- Usprawnianie mowy samodzielnej.
- Usprawnianie płynności mowy.
- Ćwiczenia wzbogacające słownik, przykładowo:
- Rozwiązywanie krzyżówek tematycznych
- Rozwiązywanie rebusów
- Kształtowanie umiejętności matematycznych.
- Kształtowanie umiejętności praktycznych
- Dzielenie pisemne przez liczby jednocyfrowe.
- Rozwój emocjonalno- społeczny
- Uwrażliwianie na poszanowanie godności innych osób, wyposażenie w wiedzę i umiejętności pozwalające na włączenie się w życie społ
- Eliminowanie uzależnienia od otoczenia zewnętrznego, zapobieganie wyuczonej bezradności, egocentryzmu i egoizmu, nieśmiałości i braku wiary we własne możliwości, zwiększanie poczucia własnej wartoś
Formy realizacji zajęć
W procesie adaptacji do życia społecznego dziecka upośledzonego w stopniu lekkim należy stworzyć odpowiednie dla niego warunki poznania świata. Do nich zalicza się potrzebę wielozmysłowego poznania świata, stopniowanie trudności oraz wiązanie zdobytych wiadomości i umiejętności z praktyką. Drogą kompensacji braków należy usprawniać jego ogólny rozwój, dając poczucie przydatności społecznej, równocześnie dbając o pracę korekcyjną i usprawniającą.
Zajęcia rewalidacyjne prowadzone będą poprzez:
- zabawy tematyczne,
- gry symulacyjne,
- gry planszowe,
- konkursy tematyczne,
- organizacje wystaw prac,
- naśladownictwo pozytywnych postaw i zachować,
- wycieczki krajoznawcze, przyrodoznawcze, ekologiczne,
- ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową, słuchową, umiejętność czytania, pisania i rachowania,
- ćwiczenia poprawiające orientację w terenie,
- obcowanie z książką, prasę dziecięcą.